3.5.09

VI SKA ÄLSKA VÅR FAR.

4.5.09.

Älska Herren av allt ditt hjärta, det absolut viktigaste.
(men det är inte alltid sanningen, kan komma fram, ändå)

"Du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och
av all din själ och av allt ditt förstånd". Matt.22:37.

Problemet för många i en församling är ett hjärtats
problem. En lösare anknytning till Kristus blir allt
vanligare.
”Då skall det vara med himmelriket, såsom när tio
jungfrur tog sina lampor och gick ut för att möta
brudgummen. Men fem av dem var oförståndiga
och fem var förståndiga”. Matt.25:1-2.

Kristus drar en klar skiljelinje mellan de två grupp-
erna i församlingen. Båda grupperna ser exakt lika-
dana ut. De bekänner sig samma tro, men de fem
oförståndiga gick inte in till bröllopet.
Vi blir förskräckta över att få veta att när dörren,
stängdes blev fem av dessa flickor utestängda från
himmelriket. Det var inte Gud som ville ha det så.
Det var resultatet av en stor andlig likgiltighet i
deras liv. De hade inte upplevelsen eller ville ha av
den helige Ande.

Att vara medlem i en församling ger inga fördelar i
den sista bedömningen.Vi kan hoppas att församling-
en, kanske, har Kristi rättfärdighet och den helige
Ande, för var och en som ansluter sig till organisa-
tionen. Församlingen har inte mer av den innebo-
ende Anden än var och en av förmedlemmarna till-
för den. När jag och Axel ville gå med i Pingstför-
samlingen, så var Axel välkommen, men jag blev
mobbad och i det närmaste utestängd, när jag ville
dela med mig, vad Gud gjort för mig, blev jag ut-
slängd. Församlingarnas beteende mot mig i
Härnösand, går ej att beskriva. Jag har kommit
tillbaka gång på gång, hur jag än gör så blir ingenting
bra. Gud vet allt. Det kommer att bli andliga konse-
kvenser av detta. För jag är, har och kan det Gud
sagt mig.

Det kan finnas en fin sångkör och god social gemen-
skap, men man underlåter att ge ett fullt inre gensvar,
genom att inte älska Gud av hela sitt hjärta.
Men för mig fanns det inte ens någon social gemenskap…..
allt som fanns var press, felaktig attityd, felaktiga påhopp,
som inte alls kommer från Guds ande,
Jag kan säga att församlingarna har undanhållit mig att
utveckla min kallelse i Gud, trängt undan Guds helige
Ande i mig. Alla bör komma till sin rätt i Guds församling.

I vår kristna upplevelse måste vi kommit förbi alla
argument och teologiska petitesser. Vi måste ha en
personlig gemenskap med Jesus Kristus. Överlåtna
till honom. Hjärtats motiv är kärlek till Gud och
människor. Ett sådant hjärtats gensvar och en full
överlåtelse är livsviktiga. Vi är inte längre tvehågsna,
instabila som havets vågor.
Mitt hjärta är frimodigt. Ps.57:8.

4.5.09. Marita.

Inga kommentarer: